19 mei Son naar de Polderplas bij Wessem, 20 tot 24 mei Marina Comfortparc Heel

22 mei 2021 - Comfortparc Wessem, Nederland

Totalen: log: 679,6  Km, vaartijd 74H30, sluizen 24, gefietst 216km, gewandeld 47.0 km

's Morgens op tijd vaarklaar gemaakt. De havensleutel afgegeven bij de havenmeester die gelijk aanbood om te komen helpen bij de afvaart. Gezegd dat we nog wel een kwartiertje bezig zouden zijn en dat het wel zou lukken. Na het starten van de motor kwam de havenmeester onmiddellijk om de boot vast te houden. Hem vriendelijk bedankt en nog even naar zijn echtgenote gezwaaid (scheepshoorn).

We wisten dat het best een lange dag zou worden, maar de aanlegplaatsen zijn niet dik gezaaid op deze kanalen dus maar door. Ook "sluis 12" zou voor wat oponthoud zorgen omdat deze van 13:00 tot 15:00 gestremd zou zijn i.v.m. duikwerkzaamheden. totaal 6 sluizen te doen waarvan de eerste open stond, dus dat ging vlot. Bij de volgende sluis ging het minder vlot. We kwamen aan aan hadden rood licht, gas eraf en even wachten, maar er sprong een tweede rood licht aan en dubbel rood = "Wordt niet bediend". Sluis opgeroepen en we kregen te horen dat er tijdelijk niet geschut kon worden i.v.m. testen. Graag even vastmaken en we roepen u als we weer gaan schutten. Na 45 minuten riep de sluis dat ze zouden gaan schutten, deuren gingen open en licht ging op groen. paar tellen later ROOD. Oproep van de sluis dat er een binnenvaarder aankwam die eerst zou invaren en dat wij daarna mee konden. Duurde als met al nog eens 15 minuten voor we vastlagen. De volgende twee sluizen met de binnenvaarder samen geschut en om 14:00 vastgemaakt bij "sluis 12"

2021-05-19 1322 Wachten voor sluis 12 achter de Kerizel

al om 14:45 kregen we bericht dat er geschut zou worden. Samen met de binnenvaarder en de werkbak was het een volle sluis. De rest van de tocht is voorspoedig verlopen. De laatste sluis is de sluis van Panheel. Deze heeft een verval van bijna 9 meter dus wel iets om mee te maken. Na de oproep kregen we te horen dat ook hier nog een oplopende binnenvaarder voor ons zou gaan en dat wij dan mee konden.

2021-05-19 1610 invaren bij de sluis van Panheel

Een smalle sluis en we twijfelden of we er wel achter zouden passen. Bericht van de sluismeester aan de 2 binnenvaarders voor ons "Als de twee binnenvaarders iets verder doorschuiven kan dat motorjachtje ook nog mee". Direct actie,  het schip voor ons schoof nog een stukje verder en wenkte ons om in te varen. De schipper kwam ook nog even met de tip om gebruik te maken van de glijstangen, wat Mieke wel had gezien, maar er nog niet bij kon. Eerst een metertje zakken, dan lijn omzetten en wachten tot je beneden bent. Het Youtube filmpje laat wel goed zien hoe het er uit ziet, te vinden onder de video's of via onderstaande lonk

Youtube filmpje van het schutten

Na de sluis nog 1 kilometertje naar de Polderplas. Je ligt midden in de natuur in super helder water. Wel twee keer een aanleg manoeuvre moeten maken. De ligplaatsen zijn duidelijk gemarkeerd en diep genoeg, maar niet aan de buitenkanten van de aanlegplaatsen, daar wordt het snel ondiep en liggen stenen. Bij de eerste aanloop werden we (gelukkig) gewaarschuwd door een vriendelijke Duitser. De tweede aanloop op een plekje verderop (in het midden :-) ) kwam mooi uit.

2021-05-19c1728 ligplaats in de polderplas

De volgende morgen een kleine oversteek naar de Haven van Wessem, waar Dirja voor een paar dagen aan boord komt. Het weer ziet er niet zo mooi uit voorspelling is voor het hele pinksterweekend 4 tot 5 Bft en regelmatig regen.

2021-05-21 0750 Slapende bemanning Slapende bemanning

vandaag 21 mei bijtijds opgestaan kopje thee gemaakt en rustig ontbeten. Daarna met de auto van Dirja een tochtje gemaakt naar zuid limburg.

2021-05-21 1507 onderweg terug naar de boot

2 Wijnhuizen bezocht en daar natuurlijk een paar flesjes gekocht. Bij een mooie landwinkel bij die wijn asperges gekocht voor vanavond.

2021-05-21 1405 er zijn nog geen druiven nog geen sprake van druiven

Morgen maar een zien wat het weer doet.

1. Loek en Rietje:
    22 mei 2021
    Ja ja die sluizen maar er was in ieder geval dit keer geen regen. Daarom stond Ruud nu natuurlijk niet achter het stuurtje!! De wind in het Limburgse valt mee. Hebben hier net kracht 7-8 gehad. De schapen vlogen van de dijk en van jullie Keukenhof is niets meer te zien. Alle tulpen plat.
    Blijf dus maar lekker in het zuiden, daar is het rustiger dan hier. Goeie vaart verder.
  2. Jacintha:
    22 mei 2021
    Goeie vaart ,hier was het idd bar en boos ,blij dat we optijd het wad over zijn gegaan.
  3. René van der Snoek jr:
    22 mei 2021
    Flink stuk zakken zeg. Het is wel te hopen dat de deuren het houde. Je voelt de druk erop!
  4. Tina:
    23 mei 2021
    Mooi om het zien … lijkt me wel eng tussen 2 muren wanneer zo naar beneden zakt met je boot . 😜
    Goede vaart verder en misschien tot ziens 😘
  5. Anja klink:
    23 mei 2021
    Wat leuk weer om "mee" te varen door jullie verhaal.
    Fijne pinksteren met Dirja gewenst.