11-06-2021 Rhenen (9-10 juni Wijk bij Duurstede)

11 juni 2021 - Soest, Nederland

Totalen: log: 964.30  Km, vaartijd 101H30, sluizen 35, gefietst 621,0 km, gewandeld 5.0 km

Een blog update over twee dagen.

We zijn op 10 juni vroeg vertrokken uit Werkendam. Hadden wij eerst nog het idee om via Dordrecht richting Krimpen te varen en vandaar de hele Lek op te varen, maar dat hebben we toch maar bijgesteld. Eerste een stukje de Merwede op tot Gorinchem en dan daar via de Jachtensluis, de Linge en het Merwede Kanaal naar de sluis bij Vianen te varen en dan vandaar uit de Lek op naar van Wijk bij Duurstede. De Linge door Gorinchem is zo leuk, je vaart letterlijk tussen de huizen en onder lage bruggen (de eerste 3 moeten wij de beugel voor strijken).

2021-06-09 0923 Doorvaart Gorinchem over de Linge

In Wijk bij Duurstede bij de vereniging Rijn en Lek gelegen en van daar uit een mooie tocht gefietst in het gebied van de Utrechtse Heuvelrug. Voor een deel agrarisch met heel veel fruit bomen, maar je komt ook af en toe een oud kasteel tegen waar het slot Beverweerd wel een van de leukste was. Dachten we eerst dat het onbewoond was, maar dank zij google weten we meer.

Sinds 2006 woont en werkt schilder en kunstvervalser Geert Jan Jansen op Kasteel Beverweerd. Er kwam toevallig iemand aanrijden en die ging naar binnen dus wij denken dat wij de bewoner in ieder geval gezien hebben. Gegevens van dit bijzondere kasteel via bij gevoegde link

Vlak voordat wij de dode arm van de Lek invoeren naar de jachthaven werden wij tegemoet gevaren door de Waterpolitie tijdens een oefening

2021-06-09 1458 Waterpolitie massaal in aantocht

Na twee nachten wilden wij weer verder en was de bedoeling om naar Rhenen of Wageningen te gaan. We zijn door de tweede stuw/sluis bij Amerongen gegaan. Sinds lange tijd weer eens een wat drukkere sluis. Vracht en watersport samen,

2021-06-11 1011 Sluis Amerongen voller

De aanleg is uiteindelijk toch Rhenen geworden, waar wij een mooie plaats langs de rivier hebben met uitzicht op de kerk.

2021-06-11 1512 De kerk van Rhenen

Bij aan het aanleggen hoorde wij van mensen die er al lagen dat er 's middags en 's avonds wel wat gevaren werd met waterscooters en "ja dat schommelt een beetje". Nou het is nu 21:30 en het wordt eindelijk wat rustiger. Eigenlijk zouden we hier nog een dagje blijven, maar de hardvaarders in motorboten en jetskies geven zoveel onrust dat we dat maar over slaan. We liggen mooi, maar te onrustig.

2021-06-11 1410 ligplaats aan de Beneden Rijn

Morgen gaan we bijtijds verder stroom opwaarts de Nederrijn op en draaien dan de IJssel op. Die gaan we stroomafwaarts richting Kampen volgen. We denken nu dat we tegenover de plassen van Rhederlaag in de Steegse haven te gaan liggen en dan te gaan fietsen op de Veluwe bij de Postbank.

1. D.selier:
    11 juni 2021
    Rijd de Posbank maar op en ga naar beneden richting Rozendaal en kom bij kasteel Rozendaal uit en dan terug naar de boot
  2. Rinus van Riel:
    Beste Mieke en Ruud,
    Wij wonen in Wageningen. Leuke jachthaven. En fietsen kun je hier ook goed. Voor een verfrissing altijd welkom bij ons. Groet, Rinus van Riel (Mathenesser H.B.S 1965-1970)
  3. Albert van Kampen:
    12 juni 2021
    Wij waren gisteren (vrijdag 11-6) bij mijn neef (en echtgenote) in Wijk bij Duurstede en hebben ook op de fiets genoten van de Utrechtse Heuvelrug (zie Facebook voor onze fietsroute).
  4. Jan en Nellie Ufkes:
    12 juni 2021
    Hoi, Mieke & Ruud, wat een geweldig leuke tochten jullie in heel Nederland en langs mooie kastelen te komen. Ik heb er een gezien ( op de foto’s), waar jullie heel geschikt zijn om er te wonen. Die maffe schilder die kan je wel in een schuurtje laten schilderen en als je daar ook nog een bedje voor hem neer zet, dan heeft hij een passend verblijf. En jullie in een heel mooi Kasteel. Wat vinden jullie daar van?
    Samen nog heel veel plezier, met groetjes van Nellie & Jannemanneke