12-juni Rhederlaag jachthaven de Mars

13 juni 2021 - Rhederlaag, Nederland

Totalen: log: 1016,2Km, vaartijd 106H55, sluizen 36, gefietst 621,0 km, gewandeld 5.0 km

We zijn vanmorgen echt om  7 uur opgestaan en hebben om 07:50 losgemaakt. Het eerste stuk op de Benederijn liep het nog redelijk zo'n 9 km/h. Je komt vlak na Rhenen langs de Grebbeberg, natuurlijk een belangrijk punt in onze geschiedenis en zeker in WO2.

2021-06-12 1058 blog Arnhem Woonschepen 1 2021-06-12 0812 blog Grebbeberg bij Rhenen 2021-06-12 0809 blog Onderweg op de Benedenrijn

Voor de sluis Driel wordt het wat smaller op de Nederrijn waardoor de tegenstroom ook sterker wordt. Snelheid terug naar een km of 8, best nog goed te doen maar normaal lopen wij bij 1500 toeren 11 km/h dus 3 km tegenstroom. Ook in de sluis Driel wat meer te doen totaal 3 jachten en 1 Beroeps. We werden "apart" geschut, de jachten in de boven kolk, tussen deur dicht en de achter ons vrachtvaarder in de beneden kolk. Daarna verder richting Arnhem. Opvallend is dat er echt heel veel woonschepen langs de Benedenrijn liggen sommige heel groot en andere heel bijzonder, een collage:

2021-06-12 1118 blog Arnhem woonschepen 10 2021-06-12 1059 blog Arnhem woonschepen 2  2021-0612 1002 blog Arnhem woonschepen 4 blogde mooiste 2021-06-1201102 blog Arnhem woonschepen het woonschip 2

Ook aan woonschepen moet onderhoud gedaan worden deze mijnheer was wel heel hard bezig het onderwaterschip te bikken

2021-06-12 1149 Woonschip op de helling 2 2021-06-12 1149 blog Woonschip op de helling even onderwaterschip doen

Vlak na Arnhem kom je bij de splitsing naar de Gelderse IJssel

2021-06-12 1141 blog splitisng Benedenrijn Gelderse IJssel 4 blog

en dan is het even opletten. De tegenstroom is dan opgelopen naar bijna 4 km/h en je moet dan bijna 180 graden terug, nou dat merk je aan de snelheid. Die loopt binnen een paar tellen op van net geen 8 naar 16 en zelfs 16,7 km/h zonder extra gas te geven. De bocht dus echt ruim nemen anders lig je op de keien.

2021-06-1142 blog Op de Gelderse IJssel van 8 kmh naar 16 kmh 2021-06-12 1143 blog net de  Gelderse IJssel op 16,7 kmh

We hebben er maar een paar toeren afgehaald en "zoeven" met een vrolijke 15 km/h in de richting van het Rhederlaag. We wilden in een haven liggen om de kant op te kunnen en de komende dagen wat te fietsen in de omgeving. Was nog wel even zoeken maar liggen nu heerlijk rustig en morgen weer op pad met onze fietsen.

zondag 13 juni

Dat fietsen is gelukt. Mieke had een tochtje uitgezet weer met het motto "een rondje met een pontje". Vanaf de haven is het 5 minuten naar de veerpont over de IJssel en daarna ga je eigenlijk in een bijna rechte weg naar de Posbank op de Veluwe. Deze ligt 95 m boven NAP, trek daar de 10 meter van Rheden af blijven er toch 85 pittige klimmeters voor de vouwfiets te liggen. Wij proberen zo veel mogelijk zonder elektrische ondersteuning te fietsen als een soort "work out", maar deze klim was ons beide toch even te heftig dus eerst standje 1 erbij en later zelfs even 2! Om een idee te krijgen link naar het klim profiel van de posbank. Eerst even genoten van het magnifieke uitzicht wat je van daar af hebt op het Nationaal park, echt genieten. Wij zijn daarna heel relaxed die zelfde 85 meter weer gedaald via een hele mooie route richting Doesburg. Naar Jan en Nellie die wij in 2011 hebben ontmoet toen wij naar Denemarken zijn gegaan. We hebben elkaar daarna een paar keer gezien en als je dan echt in de buurt bent wil je even langs. Een hele leuke ontmoeting en een lekkere rustpauze na de tocht over de Posbank. Afspraken gemaakt om elkaar weer te zien en daarna richting van de boot. Eerst nog even langs een supermarkt (gesloten) toen de tweede (gesloten) en uiteindelijk bij een van de jachthavens een paar onze boodschapjes kunnen doen. Na 44,5 km waren wij terug bij de boot.  400 liter water gebunkerd, gegeten en nu genieten van een heerlijke rustige avond. (de weekend-gangers zijn weer naar huis)

Het verhaal van morgen en de foto's van deze dagen worden morgen geplaatst.

1. D.selier:
    14 juni 2021
    Mooi hoor de rit naar de Postbank de achter tuin waar ik op gegroeid ben
  2. Wilma:
    14 juni 2021
    Wat maken jullie toch een heerlijke reis. Nederland heeft echt veel mooie plekjes. Leuk om jullie ervaringen te lezen.
  3. Jan en Nellie Ufkes:
    15 juni 2021
    Ja, ik was blij verrast toen jullie bij ons kwamen en hebben heel erg genoten, en lekker in onze tuin, aan het water van de Oude IJssel gezellig weer bij gepraat. Het bezoek werd op een heel leuk verhaaltje afgesloten, geweten: / (Het kan vriezen en Dooien, maar als je op je bek valt, zijn ze te laat met strooien) Ja dan schiet je even heftig in de lach....hi...hi....ha....ha!