11 mei 2021 Grevelingen meer

11 mei 2021 - Grevelingenmeer, Nederland

Totalen: log: 452,60 Km, vaartijd 47H45, sluizen 13, gefietst 94 km, gewandeld 47.0 km

Zondag 9 mei. Van Brouwershaven varen we naar de haven West Report, maar daar is geen plek. De hele Grevelingen is een Natura 2000 gebied, dus helemaal beschermd natuurgebied, en er zijn aanlegplaatsen waar je met een aangeschafte weekkaart mag liggen, maximaal 3 dagen. We varen door naar de aanlegplaats Brouwersdam, die helemaal leeg is! Fietsen van boord en we doen een rondje west Schouwen Duiveland. Als we niet meer in Friesland willen wonen, dan wordt het Zeeland. Dorpjes, natuur, strand en duinen. We komen door Burgh Haamstede met slot Haamstede als blikvanger en een leuk zomerverblijf voor een familie! Slot Haamstede  (link) Na 35 kilometer terug aan boord.

Maandag 10 mei. Aan de Brouwersdam ligt Port Zélande, een groot vakantiepark. Heen en terug 5 kilometer lopen, we doen een paar boodschappen en vermaken ons de rest van de dag met lezen en keutelen. 's Avonds weer een prachtige zonsondergang met een aalscholver bij de boot die een paling vangt. Dat was nog een heel gevecht om die paling zó te krijgen dat ie naar binnen kan, eindelijk en je ziet het nog  nakronkelen in zijn lange keel!

Dinsdag 11 mei. Fietsen weer van boord, wat nog een hele toer is, want de steigers hier zijn smal met dukdalven in het midden met maar 20/30 centimeter ruimte aan beide kanten. We hebben zondag gezien dat ze hier ook asperges verbouwen en verkopen, dus we fietsen nog een rondje en doen boodschappen bij de boerenlandwinkel. Terug aan boord varen we verder en verkennen de aanlegplaatsen verderop langs de Brouwersdam en de haven van Ouddorp. Met een blik op de zwarte lucht die binnendrijft uit het westen varen we naar de steiger aan het eilandje de Hompelvoet. Onderweg zien we een zeehondje. We liggen samen met een leuk houten zeilscheepje, alweer op een prachtige plek. En we eten asperges, héérlijk, met weer een prachtige zonsondergang.

We blijven nog een paar dagen op de Grevelingen en zullen morgen een foto update doen (pc wil nu niet meewerken :-( )

1. Inge:
    11 mei 2021
    Dat klinkt mooi de Grevelingen, ben benieuwd naar de foto's.
  2. Rene van der snoek:
    13 mei 2021
    Mooie tocht, en toch nog mooi weer geniet ervan
    Groetjes Yvon en Rene