23-06 Zwartsluis jachthaven Kranerweerd

23 juni 2021 - Zwartsluis, Nederland

Totalen: log: 1148.3 Km, vaartijd 117H55, sluizen 39, gefietst 888,0 km, gewandeld 5.0

22-06

Omdat we naast boot en fietsen ook de auto hier hebben kunnen we een paar tochten fietsen die wat verder weg zijn. Een van de dingen die we graag wilden doen was het eerste stuk van de Overijsselse Vecht zien, dus daar waar deze regenrivier Nederland binnenkomt. Met de auto naar een camping bij het dorp Rheeze (dat ligt vlak bij Hardenberg), fietsjes er af en een tocht van 39,5 km gefietst. Het is niet de mooiste tocht van de reis geworden. We hadden volop natuur richting Duitsland verwacht, maar het grootste deel van de tocht ging langs agrarisch gebied. Natuurlijk ook hele mooie stukken, prachtige boerderijen met heel speciaal rietwerk, boeren die weten hoe je varkens moet houden (ze zijn dan ook heel lekker). Een echt hele leuke koffiestop gemaakt bij Granny's Barn bekend van haar gevulde appelbollen (testen was zeker de moeite waard)

2021-06-22 1208 Mooie oude boerderij onderweg speciaal rietwerk lijkt wel een museum met prachtig riet vlechtwerk

2021-06-22 1242 Bonte bentheimers zo hoort het Bonte Bentheimers in de modder

2021-06-22 1306 Parkeren hier, dus dat doen we volgens de regels parkeren bij 2021-06-22 1305 Koffiestop bij Granny's Barn Granny's Barn

2021-06-22 1324 Een prachtig veld bloeiend vlas

Onderweg een veld met prachtig paars/blauw bloeiend vlas

De terugweg verliep met enige vertraging. Bleek dat we met een automatisch werkend pontje over moesten. I.v.m Corona max 4 personen aan boord en er stonden 8 wachtenden voor ons. Enkele reis met de pont duurde ongeveer 10 minuten, dus de "vertraging" is uit te rekenen. Al met al toch wel een leuke tocht geworden, maar eenmalig.

23-06

Vanmorgen om 08:15 losgemaakt in Dalfsen. We moesten een sluis door deze lag op 30 min varen van de haven en wordt bediend vanaf 08:30. Het is de oude handbediende sluis, dus het duurt even maar daarna geen extra oponthoud meer. Om 11:00 vastgemaakt in de jachthaven Kranerweerd in Zwartsluis. Ruud betalen en Mieke de spullen op de kant. Samen de fietsen van boord en om 11:30 zijn we richting Dalfsen vertrokken op een hele mooie tocht (30.5 km)

langs de oude dijken van het Zwarte Water en de Overijsselse Vecht. Soms even zoeken hoe de route loopt

2021-06-23 1327 Onderweg langs de Vecht ophalen auto

Maar is een van de mooiste tochten van deze reis geworden. Heel veel mooie vergezichten. We hebben al meermaals geprobeerd dit mooi op foto te krijgen met tot nu toe tegenvallen resultaat, dus geen foto's.

In Dalfsen op een terras heerlijk geluncht en daarna met da auto terug naar de boot. We gaan nu een groot stuk dezelfde route varen die we ook op de heenreis door de Weerribben hebben gemaakt, dus op de route kaart lijkt het of we niet verder komen.

Morgen gaan we richting van het info centrum van de Weerribben, waar een goede parkeerplaats voor de auto is. Daarna zie we wel hoe we verder gaan, dat zal een beetje afhangen van de weersvoorspelling.

1. Jacintha:
    24 juni 2021
    Leuk zo voor het slapen gaan jullie verslag te lezen!