25-06 Kanaal Ossenzijl naar Steenwijk km 7.6

25 juni 2021 - Ossenzijl, Nederland

Totalen: log: 1179.6 Km, vaartijd 121H30, sluizen 40, gefietst 961,0 km, gewandeld 5.0

24-06 We zijn 's morgens vroeg vertrokken met de boot in de richting van het Kanaal Ossenzijl naar Steenwijk. Er zijn daar veel vrije ligplaatsen en er is ruim parkeer gelegenheid voor de auto. Op de route 1 sluis en een paar bruggen, dus veel oponthoud was niet te verwachten. Bij het uitvaren viel weer op hoe veel werk de haven heeft gemaakt van haar wallenkant echt prachtig om zo veel bloemen te zien.

2021-06-24 0830 De mooie over bij Kraneweerd blog Heerlijk voor de bijtjes

Bij Giethoorn is een tankstation aan het water, dus een prima plek om de tank weer op te toppen. Dat is gelukt met 255 liter. Daarna rustig verder naar het kanaal. Waar we wilden gaan liggen waren werkzaamheden aan de gang. In het hele kanaal worden de plekken waar wild het water kan verlaten, vernieuwd. Fijn voor de beestjes, maar de mensen beginnen 's morgens om 07:00 te werken, niet fijn voor ons. Dus wij zijn gedraaid en een kilometer of twee teruggevaren naar een andere ligplaats. Na het goed vastleggen van de boot, de fietsen op de kant om de auto in Zwartsluis op te gaan halen. Een tocht van ruim 40 km die soms langs plekjes gaat die wij vorig jaar ook gefietst hebben. Echt een Oh ja gevoel af en toe. Bij een theeschenkerij van Natuur monumenten heerlijk even gezeten en genoten van een prima koffie met natuurlijk heerlijk appelgebak.

2021-06-24 1519 Een straatje bij het theehuis van natuurmonumenten de Wieden bij st jansklooster 2021-06-24 1519 Theetuin Nat Monumenten Wieden bij st Jansklooster

daarna verder richting Zwartsluis. Daar aangekomen, fietsjes op de auto en op de terugweg boodschappen gedaan, echt een stuk makkelijker als je een auto tot je beschikking hebt.

25-06

Vandaag zijn we gaan fietsen in de omgeving van Havelte. We varen nu al 3 jaar door Nederland en nog steeds geen Hunebedden gezien. Mieke heeft daarvoor de oplossing gevonden en een tocht (met Hunebed garantie) uitgezet in het gebied rond Havelte. Sowieso een heel mooi gebied om rond te fietsen en dankzij het "slepen" van de auto nu ook op deze tocht bereikbaar. Dus fietsen van boord, en met de fietsen achter op de auto richting een parkeerplaats bij Havelte. Na een uurtje fietsen inderdaad twee Hunebedden. Een daarvan was in de 2e wereldoorlog gesloopt door de Duitsers, maar na de oorlog aan de hand van foto's weer in ere hersteld. Toch wel bijzonder om naar iets te kijken wat 5000 jaar geleden door mensen gemaakt is.

2021-06-25 1228 Herbouwd Hunebed 4 2021-06-25 1227 Herbouwd hunebed 2 2021-06-25 1225 Verhaal bij Havelterberg over Hunebedden

Daarna via heide en bos weer terug richting auto. Onderweg een kleine omweg moeten maken door een omgevallen boom

2021-06-25 1200 Boom over het fietspad

en het vastleggen van een bijzonder moment ook ik (Ruud) heb nu 6000 km op de teller van onze fiets staan

2021-06-25 1128 6000 km op de teller bij Ruud

Mieke heeft dat moment vorige week gehad. Fietsen nu 7 seizoenen op deze fietsen. maar vestigen dit jaar met 1000 km plus wel een record.

Mieke wilde van de "wilde" kamperfoelie die hier overal bloeit, toch een paar takjes meenemen voor aan boord. Het is echt heel bijzonder om zo midden in een bos de geur van kamperfoelie te ruiken, even om je heen kijken en je ziet ze snel al staan

2021-06-25 1348 Mieke plukt Kamperfoelie

Wat je ook overal veel in het bos ziet staan is vingerhoedskruid.

2021-06-25 1408 Vingerhoedskruid 2021-06-25 1410 Vingerhoedskruid blog

Al met al weer een hele mooie tocht. Morgen bijtijds op om de auto weg te brengen naar Sloten. Daarna op de fietsen terug naar de boot en als het nog past  gaan we met de boot ook nog die kant op, anders is dat voor zondag.

1. Jacintha:
    26 juni 2021
    Wat zijn jullie goed bezig! En de stal komt in zicht, gezellig hoor weer wat leven aan de overkant!
  2. Jan en Nellie Ufkes:
    26 juni 2021
    Jullie hebben nu wel zowat heel Nederland bevaren, en heel veel leuke en interessante verhalen hierover kunnen schrijven. Ja...en ook nog de auto (op sleeptouw). Dat is geweldig toch; fietsen, wandelen, varen en autorijdend, te samen. Ik heb het heel erg interessant en leuk gevonden.
    In een woord, geweldig.
    Met Vriendelijke Groet, Jan.

Helaas heb ik op de Rivier de IJSSEL, pech gehad de motor stopte en toer ging ik op de stroom langzaam naar de kust drijven, maar gelukkig heeft een motorboot mij nog op tijd een sleep gegeven en naar Zutphen in de haven gebracht. Daar heeft Joop. Zevenbergen. ( een heel goede technicus) mij de volgende dag v/u Friesland het bootje na een hele dag zwoegen weer vaarbaar gemaakt.
    Ik durf nu niet meer te gaan varen en wil de boot verkopen.
  3. Rene van der snoek:
    28 juni 2021
    Hallo Mieke en Ruud
    Mooie omgeving ik heb er rondgetijgerd en we zijn er ook met de boot geweest je weet wel ons kado.
    Nog een mooi laatse stukje dus geniet nog even groetjes, rene.