8-6 Door de Biesbosch naar Werkendam

8 juni 2021 - Werkendam, Nederland

Totalen: log: 892.20  Km, vaartijd 94H00, sluizen 30, gefietst 583,0 km, gewandeld 5.0 km

Gisterenmorgen bijtijds losgemaakt om rechtstreeks naar de Biesbosch te varen, De eerste sluis "Prinses Maxima" hadden we al na een paar km. We konden redelijk snel invaren en moesten circa 4 meter naar beneden. Als je boven in een sluis aankomt, kan je aan bolders op de wal vastmaken, als dan het water zakt verleg je de lijn van boven naar "verhaal bolders" die normaal in de sluismuur recht onder de bolders op de wal zitten, nou niet bij deze sluis. Dus snel een andere lijn gepakt om niet los in de sluis te komen en op andere bolders vastgemaakt, net als het bijna saai wordt, zo'n sluis, gebeurt er zoiets. Je leert elke keer weer.

Het stuk over de maas is en blijft leuk varen, en bij het indraaien van het "Spijkerboor" echt de Biesbosch in, hadden we alle twee een oh ah gevoel. Leek wel veel op de Franse rivieren. Bomen tot in het water en vooral alles wat dood gaat of afbreekt laten liggen. Een prachtig gezicht, maar je moet wel bij de les blijven. Je vind zelfs, midden in het Nationaal Park, een verscholen woonark.

2021-06-07 1328 de Biesbosch lijkt Frankrijk wel MArne of zo 2021-06-07 1410 dode boom geeft niet op  2021-06-07 1410 verscholen in de Biesbosch woonark

We zijn een extra nacht gebleven. Wilden toch niet met (te) veel mensen samengepakt op een boot zitten voor een rondleiding, maar toch wel iets zien van de Biesbosch, nou dat is niet tegen gevallen. Mieke had een mooie tocht uitgestippeld dank zij de fietsknoppunten app van de ANWB die we vandaag gefietst hebben.

Biesbosch fietsroute

In de Biesbosch zijn opvallende namen zoals Boerenverdriet en Polder Moordplaat. http://www.biesbosch.nu/gebiedenpagina.php?code=vA-F Ook vandaag voor de warmte niet te laat vertrokken. We komen over de sluis waar we morgen door moeten, en hadden gehoord dat deze maar beperkt wordt bediend in het voorseizoen. Er stonden toevallig 4 mannen met oranje hesjes van Rijkswaterstaat bij een van de deuren te overleggen, dus gelijk maar gevraagd. Het draaide uit op een gezellig gesprek van ruim 15 minuten waarbij we ook nog een advies kregen om de Ottersluis in Dordrecht te gaan bekijken omdat dat een van de mooiste sluizen van Nederland zou zijn. Ze bleken sluisexperts te zijn. Dat is voor een andere keer, vandaag fietsen door de Biesbosch.

Een stukje verder een vogelaar met een camera, dus de vraag nog iets moois gezien was een goede vraag. Hij was beginnend vogelaar, zat in de steigerbouw, ging ieder jaar naar Lloret del Mar, maar dat ging nu niet en had nu een nieuwe hobby, waar corona niet goed voor is. Heeft nog wat laten zien en ons gewezen op de visarend en dat het nest goed te zien zou zijn. Nou weten we dat die nesten echt heel groot zijn, maar niet gezien. Gelukkig via deze link de beelden van de Vogelbescherming wel.

Eindelijk ook een gezellig terras met goede koffie en lekkere appeltaart voor de lunch. De heren van Rijkswaterstaat zaten er ook, dus ook daar weer een leuk gesprek gehad.

2021-06-08 1204 Biesbosch goede koffie en heerlijke appeltaart

De rest van de tocht veel moois gezien en dik genoten. De Biesbosch hoort echt in het rijtje van Lauwersmeer, Weerribben en Alde Feanen thuis. Een paar foto's

2021-06-08 1246 Biesbosch Wat zit daar 2021-06-08 1229 Biesbosch Barchjeblom (Gele lis) 2021-06-08 1050 Biesbosch een strak blauwe hemel 2021-06-08 1051 Biesbosch kanovaarders

De plannen voor de rest van de reis weer iets bijgesteld. We gaan morgen de Boven Merwede op richting van Gorinchem om daar via het Merwede kanaal (misschien een stukje Linge) richting van de Lek en Beneden Rijn te gaan.

1. Anja klink:
    Mooie plaatjes.
  2. Ton en Tonny:
    9 juni 2021
    Prachtig gebied de Biesbosch en dan ook nog met een blauwe lucht. Houden zo.
  3. Jacintha:
    9 juni 2021
    Wat een mooie fotos! Al eens eerder gezegd wat wonen we toch in een prachtig(water)land. Wij genieten met jullie mee.
  4. Jan en Nellie Ufkes:
    9 juni 2021
    Wat fijn om te mogen lezen, dat jullie het oh en ah door de hele mooie pieds-bots, heerlijk genietend varen, met mooi weer. Wat OH AH- genietend. Dat is pas een echte vacantie. Zo lezend geniet ik er ook zo van. GENIETEN en nog heel veel plezier! M. Vr. Gr. Jan.
  5. D.selier:
    9 juni 2021
    Jullie verslag doet mij glimlachen of ik er zelf bij ben ga maar door liefs dini
  6. Tina:
    10 juni 2021
    Wat is Nederland toch mooi , we hoeven niet naar het buitenland .
    Het is genieten om jullie reis blog te lezen , zo vaar ik ook mee 😎👍🏽🌞