27-mei Twee fietsdagen vanuit WSV Hanssum in Neer

27 mei 2021 - Neer, Nederland

Totalen: log: 697,7  Km, vaartijd 76H25, sluizen 26, gefietst 327,5 km, gewandeld 5.0 km

De afgelopen twee dagen hebben we niet gevaren maar wel twee tochten van 40km elk gefietst

In de aanloop naar het mooie weer zijn we twee dagen blijven liggen. Gisteren, 26 mei zou het rond een uur of 11 droog worden en de rest van de dag zou het ook droog blijven. Mieke had een hele mooie tocht uitgezet met de titel "Een rondje met het Pontje". De pont naar de overkant vertrekt naast de haven dus de Maas af langs de rechter oever en dan langs de linker oever weer terug naar de boot. Zodra het droog was fietsen van boord en op pad.

2021-05-27 1125 Rondje met het pontje kaartje

Onderweg een echt Holland vergezicht, Mooie wolken partij, een molen en dan de traag stromende Maas. Heel veel Hollandser kan het eigenlijk niet zijn.

2021-05-26 1130 Hoe hollands Molen, bloemen en de Maas

een klein stukje verder, in de buurt van het dorpje Beesel, komen we langs een plek waar eens in de 7 jaar het "Draaksteken" wordt herdacht en na-gespeelt. Een gebruik dat eeuwen  terug in de tijd gaat.

2021-05-26 1134 het verhaal over Draaksteken 2021-05-26 1133 Beesel is bekend om zijn 7 jaarlijks feest Draaksteken een link naar het verhaal: Beesel, draaksteken

De volgende editie is in 2023 dus wie weet gaan we er kijken. Daarna verder het dorp Beesel in, Mieke had gezien dat daar een kasteel zou staan, dus wij op zoek. Inderdaad je kan het eigenlijk niet missen. Net een foto genomen

2021-05-26 1151 Boerderij bij kasteel verbouwd tot appartementen 2021-05-26 1154 het echte kasteel kasteel Nieuwenbroeck

komt er een mevrouw uit de poort naar buiten lopen. Onze vraag of zij daar woonde werd zeer vriendelijk met JA beantwoord. We hebben een leuk gesprek gehad. Zij bleek niet de eigenaresse maar een bewoonster van een van de appartementen die in de oude hoeve zijn gebouwd, nou daar wil je wel wonen!! prachtig park in je achtertuin, een eeuwenoude binnenplaats enz.enz.  De eigenaars van het "echte" kasteel zijn een gevluchte Hongaar die getrouwd is met een Duitse gravin die het kasteel heeft geërfd. Zij wonen daar en zoals het er uit ziet en wat er gedaan wordt is niet alleen dit kasteel geërfd, maar ook een beetje "taschengeld".

Daarna toch maar weer verder in de richting van onze tweede pont. En zoals deze tocht zo vaak als wij op het water zijn valt er regen en ook dit keer bij een overzet met een pont met bakken. Loek heeft met zijn reactie "Neem wel mijn zeilpak mee want die weermannen zijn niet te vertrouwen" groot gelijk, wij echt niet meer op pad (voorlopig) zonder regenpak.

2021-05-26 1352 het zou droog blijven maar niet als wij varen (met een pont zelfs)

Daarna wel heerlijk koffie gedronken met echte Limburgse vlaai op de andere oever en de bui verder uitgezeten.

2021-05-26 1312 afvoer van de maas bij stuw Belfeld Stuw van Belfeld. De sluis heeft een verval van iets meer dan 3 meter

27-mei

Onze tweede fietstocht hier vanuit Neer. Het zou volgens de weersverwachting vanaf 11:00  uur droog worden en blijven. Nou bijna rond 13:00 zijn we op pad gegaan en ook weer een tocht langs een aantal bezienswaardigheden waarvan de Leumolen wel het fraaiste was. Helaas wegens Corona niet open maar je kan zien dat deze molen zeer mooi gerestaureerd is en met het beheer van  Staatsbosbeheer zal dit wel ok blijven. Rond de molen een hoogstam boomgaard met toelichting hoe dit vroeger gedaan werd.

2021-05-27 1318 Leumolen schoepenrad

De tocht verder was mooi, maar door een bos na de vele regen moeten fietsen is niet iets wat we met onze vouwfietsen moeten doen, dat is toch wel heel glibberig met veel diepe plassen en modder, dus we hebben hier en daar een omweg gefietst langs de rand van het bos. Op een gegeven moment een hoop gekraak boven ons en Mieke ging er hard vandoor want dat klonk echt als een vallende boom, ik keek verschrikt omhoog, er kwam een grote tak met veel geraas naar beneden. Deze bleef gelukkig hangen op een vork van een andere boom. je schrikt daar echt wel van.

2021-05-27 1855 BLOG Tak bleef gelukkig hangen

Met een zacht miezertje zijn we teruggefietst naar de boot. 's avonds eerst even naar Henk Huizinga met het weer bericht voor het komend weekend gekeken en daar zijn we heel vrolijk van geworden. Voor de liefhebbers hij doet dit elke donderdag.

Weekend weerbericht Henk Huizinga

Volgens Henk kan er de komende dagen sprake zijn van ochtendmist. Wij gaan morgen verder richting Noord. Tijdstip van vertrek en waar we komen is afhankelijk van de eventuele ochtendmist maar dat is voor de volgende updat

1. Ton en Tonny:
    27 mei 2021
    We zijn in blijde verwachting van een warme periode zowel voor jullie als voor ons. Regenpakken uit.
  2. Dirja:
    27 mei 2021
    Inderdaad, de temperaturen gaan omhoog, dat mocht ook wel tijd worden! Gelukkig geen gekke dingen met die tak en konden jullie veilig door! Hopelijk straks foto's zonder regenpak en met zonnebril ;-).

Ik wacht weer jullie volgende verhaal af. Have fun!

X Dirja
  3. René van der Snoek jr:
    28 mei 2021
    Het zit in een klein hoekje, gelukkig niks geks gebeurd! Veel plezier vandaag.
  4. Anja klink:
    28 mei 2021
    Goede vaart en geniet van het zonnetje. Hier schijnt hij uitbundig al.
  5. Jan en Nellie Ufkes:
    28 mei 2021
    Wat zijn jullie toch gelukkig geweest door precies op het moment dat het begint te regenen, op de fiets en met het pontje de rivier willen oversteken. Maar maak je daar niet zo druk over, jullie hebben toch een regenbak aan. Maar wat een geluk dat die boomtak op tijd bleef hangen en niet op jullie heeft kunnen vallen.Een geluk, die je in de zak kan steken, of niet? Het zijn hele leuke uitjes die jullie overal, door heel Nederland hebben gescharreld. En nu, heel erg lekker warm, zomers weer. Wat Willen we nog meer. Of heel veel plezier, zonder regenbak. M. Vr. Gr. Jan. Ufkes.
  6. Jacintha:
    28 mei 2021
    Weer leuk jullie reisverslag te lezen! Wat gaan we genieten van de komende zonnige dagen!,