30 mei Boxmeer

30 mei 2021 - Beugen, Nederland

Totalen: log: 770,  Km, vaartijd 82H55, sluizen 28, gefietst 368,0 km, gewandeld 5.0 km

We zijn 's morgens vanuit de WSV Hanssum vertrokken richting Zuid. Het weer is inderdaad beter geworden (zomer), bij vertrek hadden we nog wat last van wat ochtendmist. Het werd al snel beter en we hebben een mooie tocht over de Maas gevaren. We kwamen voorbij de veerboot waar we een regenbui mochten verwerken en daarna bij het restaurant onder het grote afdak van heerlijke koffie met een stuk echte  Limburgse  vlaai hebben genoten.

2021-05-28 1039 het overdekt terras bij de kabelpont

We zijn in 2018 op de terugweg uit Frankrijk gestopt in de haven van het Leukermeer. We hadden daar hele goede herinneringen aan en Ruud wilde daar best weer naar terug. In de haven aangekomen lagen bij alle (vrije) boxen rode boeitjes. Toch voor de zekerheid maar even de Havenmeester gebeld. "Nee daar mag u niet liggen" op de vraag waar wel kwam een onduidelijk antwoord. Er zouden op de kopsteiger nog 4 vrije boxen zijn. Ook daar rode boeitjes. Dus ook daar geen plek.

Aan de overkant is ook een haven dus zijn we daar naartoe gegaan. De plek waar we wilde liggen was niet vrij, maar aan de binnenkant keuze uit 4 boxen. Gelijk maar twee dagen geboekt. Daar hadden we 's avonds al spijt van. De haven maakt deel uit van " Vakantie Park Leukermeer" met stacaravans, huisjes, kampeerterrein, Camper staanplaats en jachthaven" . Natuurlijk veel jongelui die 's avonds nog wel even verder wilden. uiteindelijk niet de plek die wij voor ogen hadden. Wel de volgende dag met de fietsen op pad. We wilden graag in het Nationaal Park de Maasduinen fietsen omdat alles wat je daar over leest zo uitnodigend is. Nou dat is een juiste weergave. Je fietst door een heel mooi bos, heide en duin gebied. In dit gebied is er in de 2e wereldoorlog zwaar gevochten zowel in het begin als aan het eind en dat herdenken ze hier ze hier op veel plaatsen. Soms heel indrukwekkend en soms ook heel mooi vorm gegeven.

2021-05-29 1327 Kasteel ruïne beschadigd mei 1940 Ruïne van een in puin geschoten kasteel

2021-05-29 1205 Ruine van kerktoren beschadigd mei 1940 restant van een kerktoren nu onderdeel van een begraafplaats

De natuur is echt indrukwekkend, grote duin en heide gebieden afgewisseld met mooie bos partijen. Op sommige plekken zag je zelfs nu nog paddenstoelen. dat zeg toch wat over de vochtigheid.

2021-05-29 1252 Stukje NP Maasduinen 2021-05-29 1251 Stukje NP Maasduinen 2021-05-28 1045 Kerk aan de maas in Tegelen

onderweg boodschappen gedaan en na 40 km kom je dan terug in de buurt van het Leukermeer. Deze meren zijn ontstaan door zand en grindwinning maar hebben ook veel nieuwe natuurgebieden gemaakt.

2021-05-29 1511 Leukermeer plassen

Vanmorgen hebben we eerst de vuilwatertank afgepompt bij een inname punt en daarna 5 km stroomopwaarts gevaren om diesel te bunkeren. Daarna de Maas weer op in de "afvaart". Een sluis oproepen doen we nu in stijl: Sluis Sambeek, hier motorjacht SEVENSTER in de afvaart. We willen graag naar beneden" en geloof het of niet ze weten precies wat we willen.

Nu vastgemaakt in de verenigingshaven van Boxmeer. We horen weer vogeltjes fluiten en een koekoek. Dit bevalt ons beter dan in een vakantiepark liggen. Morgen gaan we dit stuk van de maas op de fiets verkennen, dat is voor de volgende blog update.

1. Tina:
    30 mei 2021
    Wat “Boxmeer” … dus bij mij in de beurt…. Komen jullie bij mij op visite ? 😘🙏🏽
  2. René van der Snoek jr:
    30 mei 2021
    Leuk verhaal weer. Marina (kuk :-)) zou ook graag aan de lijst worden toegevoegd. Haar adres is [email protected]
  3. Marina van der Snoek:
    31 mei 2021
    Heel wat om te lezen zie ik! Bedankt René jr. voor de leuke tip! Grtjs van ons!
  4. Anja klink:
    31 mei 2021
    Fijn dat de weergoden nu vaarweer goden geworden zijn. Nog meer genieten nu. Omdat het contrast dit jaar zo groot is, zien we alle uitersten van en in de natuur. Hoe mooi is dat.
    Goede vaart weer...
  5. Jacintha:
    31 mei 2021
    Jullie zitten in een prachtig gebied zeg!